
Binnen de Dutch Thunder Yaks is er een aerobatic formatie display team gevormd. Zij oefenen en vliegen regelmatig samen zodat anderen ook kunnen genieten van deze historische vliegtuigen. De samenstelling van het team kan per seizoen verschillen.
Bekijk hier enkele formatievormen welke worden getoond.
#1 – Stephen “Kiwi” van Dijck (PH-DTW)
Stephen heeft zijn bijnaam “Kiwi” te danken aan het feit dat hij is geboren en getogen in Nieuw Zeeland. Hij heeft 10 jaar als jachtvlieger op de F-16 gevlogen bij de Koninklijke Luchtmacht. Daarna is hij tot 2016 in dienst geweest van de KLM op de B747-400 en B737. Sinds 1993 vliegt Stephen solo displays op een Glasair 3, NA-64 Yale en Sukhoi 29. Naast vliegen bij DTY vliegt hij op de Fokker S-11 en maakt hij gedurende 20 jaar deel uit van de display team van de Fokker Four. “Kiwi” vliegt meestal als lead of #4 positie in de formatie en doet de solo’s.
#2 – Erik “Navy” van der Pluijm (PH-DTX)
Erik heeft zijn bijnaam “Navy” te danken aan zijn achtergrond bij de Marine LuchtvaartDienst (MLD). Hij deed aan zweefvliegen en volgde later een vliegopleiding in Texas, USA via de Landmacht. Via de F-27 Troopship door naar de Breguet Atlanticom na een jaar over te stappen nieuwe P3C Orion op VSQ 320. Op dat type werd hij eerste vlieger, missioncommander, instructeur/examinator en demovlieger. In 1987 overgestapt naar de burgerluchtvaart waar hij A-310, Fokker 100, B767 en als gezagvoerder op de B747-400 vloog. “Navy” vliegt meestal als #2 of #3 positie in de formatie.
#2 – Hans Hollink (PH-DTX)
Hans bezocht als jochie met zijn ouders luchthaven Schiphol en maakte daar zijn eerste vlucht. Vanaf die dag is hij gegrepen door het vliegen. Via zelfstudie zijn beroepsbrevet gehaald. Werkte in de “general aviation” van 1982 tot 1986. Vele uren reclame gesleept, fotovluchten gemaakt en rondvluchten gevlogen. In 1986 aangenomen bij Transavia Airlines en daar een jaar Boeing 737 gevlogen. Later bij KLM als co-pilot op de B737 en B747-400. Gezagvoerder Boeing 737 en Boeing 747-400 geworden en negen jaar instructeur geweest bij KLM. Was mede-eigenaar van een Boeing Stearman voordat de Yak-52 werd gekocht in 2006.
#3 – Marcel “Muscle” Lindenbergh (PH-DTM)
Marcel dankt zijn bijnaam “Muscle” simpelweg gewoon aan zijn bouw. Naast vliegen op de Yak-52 vliegt hij ook regelmatig op de F-22 Pinquino in het “Red Sensation” formatieteam. “Muscle” vliegt meestal als #2 of #3 positie in de formatie.
#4 – Chris “Clogs” van den Broek (PH-DTY)
Chris heeft zijn bijnaam “Clogs” te danken aan zijn liefde voor natuur, houthakken en natuurlijk omdat hij deze houten schoenen een keer meenam naar de UK bij een formatie training. Luchtvaart is met de paplepel ingegoten door zijn broers. Op zijn 16de gaan zweefvliegen en via de Rijks Luchtvaart School begonnen in 1986 bij de KLM als tweede officier op de DC-10. Gevlogen op Douglas DC-10, Airbus A310, McDonnell Douglas MD-11, Fokker F100, Boeing B767 en als gezagvoerder B777. Sinds 1996 eigenaar van de Yak-52 waarbij hond Pluk regelmatig mee achterin gaat. “Clogs” vliegt meestal als lead of #4 positie in de formatie en doet de solo’s.